DUO Onderwijsonderzoek & Advies is vanaf nu DUO-Onderwijs. Lees meer.

Neem contact met ons op
Neem contact met ons op






    loader
    Bedankt voor je bericht!
    We nemen zo snel mogelijk contact met je op!
    Sluiten
    Vraag een offerte aan
    Vraag een offerte aan







      loader
      Bedankt voor je aanvraag!
      We gaan zo snel mogelijk aan de slag om je aanvraag te behandelen.
      Sluiten
      Download
      Download



        Ik ga akkoord met de privacy statement

        loader
        Je kunt het bestand nu downloaden
        Klik op onderstaande button om de download te starten
        Download bestand

        Samenwerken aan een stevige basis: bijna 9 op de 10 basisscholen werkt samen met kinderopvang

        Onderzoek van AEF en DUO-Onderwijs in opdracht van OCW en SZW brengt kansen, knelpunten en gelijkwaardigheid in kaart

        Bijna 9 op de 10 basisscholen in Nederland werkt samen met één of meerdere kinderopvangorganisaties. Vaak gaat het om gedeelde huisvesting, soms zelfs om een integrale organisatie. Dat blijkt uit onderzoek dat Andersson Elffers Felix (AEF) en DUO-Onderwijs uitvoerden in opdracht van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).

        Hoewel de samenwerking meestal positief wordt beoordeeld, ervaren kinderopvangorganisaties vaker dan scholen een ongelijke positie. Daarnaast bestaan er zorgen over een gelijk speelveld binnen de kinderopvangmarkt.

        Waarom dit onderzoek?

        De samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang is de laatste jaren in beweging. Eerdere onderzoeken (2016, 2019) laten zien dat het aantal samenwerkingen toenemen. Er zijn signalen dat intensievere vormen, zoals basisscholen die zelf kinderopvang aanbieden, vaker voorkomen. Dit roept vragen op over de gevolgen voor de kwaliteit, voor de gelijkwaardigheid en voor de marktpositie van verschillende aanbieders.

        Om hier helderheid over te krijgen, voerden AEF en DUO-Onderwijs een breed onderzoek uit:

        • Vooronderzoek naar de achtergronden en ontwikkelingen rondom samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs.
        • Interviews met experts en diepte-interviews met scholen en kinderopvangorganisaties.
        • Een enquête onder ruim 1200 locatieleiders, bestuurders van kinderopvangorganisaties, schoolleiders en bestuurders van basisscholen. Deze grote respons zorgt voor een realistisch beeld van hoe organisaties samenwerken en welke processen daarbij komen kijken.
        • Een aantal focusgroepen met respondenten om de feitelijke beelden te duiden.
        • Een peiling onder 400 ouders met kinderen tot 7 jaar om inzicht te krijgen in wat zij belangrijk vinden bij de keuze voor kinderopvang.

        Enkele opvallende inzichten

        • Samenwerking is wijdverbreid
          88% van de basisscholen werkt samen met kinderopvang; bij kinderopvanglocaties is dit 75%.
          Voor 81% van de samenwerkingen geldt dat de school en opvang een locatie deelt. Ongeveer 8–11% werkt integraal samen onder één organisatie.
        • Stabiele partnerschappen
          De meeste samenwerkingen tussen basisscholen en kinderopvangorganisaties zijn langdurig en worden als positief beoordeeld. Circa 60% van scholen en opvanglocaties is (zeer) tevreden over de samenwerking. Slechts 10% is (zeer) ontevreden.
        • Ervaringen met gelijkwaardigheid verschillen
          Kinderopvangorganisaties ervaren vaker dan scholen een ongelijkwaardige relatie, waarbij scholen de bovenliggende partij zijn.
          Ongeveer een derde van beide partijen heeft geen of geen duidelijke afspraken gemaakt over het beëindigen van de samenwerking; 20% heeft geen tijdsduur vastgelegd in het huurcontract.

        Benieuwd naar alle uitkomsten? Deze lees je in het onderzoeksrapport.

        Aanbevelingen

        Het onderzoek doet concrete aanbevelingen voor beleid en praktijk:

        • Versterk synergie in wet- en regelgeving zodat samenwerking minder gehinderd wordt door verschillen tussen de onderwijs- en kinderopvangsector.
        • Maak selectieprocedures transparanter om nieuwe aanbieders eerlijke kansen te geven.
        • Zorg voor heldere verrekeningsafspraken bij gedeelde middelen en personeel.
        • Veranker kennis over elkaars sector in opleidingen van pedagogisch medewerkers en leerkrachten.
        • Stel ‘huwelijkse voorwaarden’ op bij nieuwe samenwerkingen, inclusief afspraken over de beëindiging hiervan.

        Naar structureel sterke samenwerkingen

        De samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs is stevig verankerd en wordt breed gewaardeerd. Tegelijkertijd is blijvende aandacht nodig voor gelijkwaardigheid en een eerlijk speelveld. Met heldere afspraken, wederzijds begrip en transparante processen kunnen beide sectoren samen werken aan een stevige basis voor de ontwikkeling van kinderen.

        Download hier het hele rapport