DUO Onderwijsonderzoek & Advies is vanaf nu DUO-Onderwijs. Lees meer.
Al dertig jaar zet DUO Onderwijsonderzoek & Advies zich in voor het Nederlandse onderwijs. Vanuit Utrecht voert het samen met scholen onderzoek uit en helpt het scholen met zowel praktische als strategische keuzes.
Van onderzoeken onder medewerkers, leerlingen en ouders tot complexere beleids- en organisatieonderzoeken. Door de veranderende vraag van scholen (en relaties van scholen) ontwikkelen de activiteiten zich steeds verder en is het team, met nieuwe disciplines, uitgebreid.
DUO-Onderwijs is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau met een uniek netwerk en toegang tot het onderwijs. Het team van onderzoekers, onderwijskundigen en adviseurs weet alles van het onderwijs en de onderwijsprofessionals. Samen helpen ze scholen op verschillende manieren: met onderzoek, advies en oplossingen. “Onze missie is helder,” legt directeur Erik Trimp uit. “Samen versterken we scholen. Daarom werken we niet alleen voor scholen, maar ook voor relaties van scholen zoals ministeries, kenniscentra en uitgeverijen. Het gaat ons erom dat het onderwijs echt versterkt wordt”.
Scholen kennen DUO-Onderwijs van de uitgebreide kwalitatieve én kwantitatieve onderzoeken. Van imago- en medewerkersonderzoeken tot onderzoeken naar uiteenlopende thema’s. “We helpen scholen met strategische vraagstukken rond de organisatie, medewerkers, leerlingen en ouders, maar ook met praktische zaken zoals ‘hoe kan ik de instroom van mijn school verbeteren?’”, legt Trimp uit. “Door onze 100% focus op onderwijs en onze jarenlange ervaring zijn we echt expert in het onderwijs geworden. Kwaliteit staat daarbij hoog in het vaandel”. DUO-Onderwijs is ISO-gecertificeerd en lid van brancheverenigingen zoals DIN, Data & Insights Network en VOR, Vereniging voor Onderwijs Research.
Een belangrijk voordeel van de jarenlange ervaring is de enorme benchmark die DUO- Onderwijs heeft opgebouwd. “Voor scholen is het interessant om hun eigen onderzoeksresultaten te vergelijken met het landelijke beeld of juist met soortgelijke scholen. Daardoor kun je de resultaten beter in perspectief plaatsen en dat geeft veel meer inzicht.
De persoonlijke benadering is een van de aspecten die DUO-Onderwijs onderscheidt. Elke school heeft een vaste adviseur en krijgt een vaste projectmanager als contactpersoon, die leidinggeeft aan het onderzoekteam en gedurende het hele proces het aanspreekpunt blijft. “Er zijn genoeg standaard onderzoeksvragenlijstjes beschikbaar, maar wij geloven in maatwerk,” benadrukt Trimp. “Het is veel beter om in te zoomen op de specifieke situatie en vraag van een school. Daarom koppelen we onze onderzoeken aan de visie en het beleid van een school en helpen we hen met mogelijke vervolgstappen.
Dan pas gaat een rapport werkelijk waarde hebben.”
Een voorbeeld illustreert deze aanpak: “Neem twee scholen die net zijn gefuseerd. Dan is het streven dat er een gemeenschappelijke cultuur ontwikkeld wordt die de sterke punten van beide scholen benut. Het is dan goed om concrete vragen te stellen in het medewerkersonderzoek. Door te bevragen of medewerkers ervaren dat er daadwerkelijk aan die cultuur gewerkt wordt en hoe zij dat beleven, weet je of de genomen maatregelen werken.”
DUO-Onderwijs krijgt steeds vaker vragen wat scholen kunnen doen met de resultaten van het onderzoek. Hoe kan een school onderzoeksresultaten vertalen naar concrete acties? Welke communicatiestrategie past het beste? “Om deze vragen te beantwoorden hebben we de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in ons adviesteam. Zo hebben we naast nieuwe adviseurs, onderwijskundigen in dienst genomen die met de school kunnen meedenken”.
De eerste stap is meestal een presentatie van de onderzoeksresultaten aan het bestuur, de directie of het team. “Je neemt mensen dan mee in de resultaten en helpt ze verbanden te zien”, legt Trimp uit. Maar de advisering gaat verder dan alleen het presenteren van cijfers. “We stellen reflectievragen waardoor er discussie ontstaat, en, ook belangrijk, dat er gezamenlijk begrip komt over de uitkomsten. Soms liggen verbeterpunten gevoelig, dan is het juist belangrijk om daar aandacht aan te geven en aan draagvlak te werken.”
Dat proces verloopt stapsgewijs: van één-op-één-gesprekken tot interne workshopsessies met het hele team om inzichten te verdiepen, tot het daadwerkelijk ondernemen van acties. “Samen met scholen zoeken we naar concrete oplossingen. In sommige gevallen helpen we ook met de uitvoering,” aldus Trimp. “Bijvoorbeeld op het gebied van communicatie en imago hebben we alle kennis in huis. Maar ook voor verschillende andere thema’s hebben we die, of weten de weg te vinden naar het juiste kenniscentrum.”
De kracht van DUO-Onderwijs ligt in de combinatie van ervaring en vernieuwing. Het team bestaat uit vak-ervaren seniors en jonge professionals die net van de universiteit komen en nieuwe technieken en werkwijzen meebrengen. Daarnaast werkt DUO-Onderwijs met een netwerk aan geselecteerde freelancers. “Zij delen dezelfde missie en waarden en zijn geselecteerd vanwege hun liefde voor en kennis van het onderwijs”, stelt Trimp. Deze focus heeft het bureau een klantwaardering van 9,6 opgeleverd, een prestatie die volgens Trimp niet zomaar tot stand komt. “Dit cijfer behalen we omdat we betrouwbaar en deskundig zijn, maar vooral ook vanwege onze persoonlijke benadering.”
Naast het directe werk voor en met scholen werkt DUO-Onderwijs voor relaties van scholen. “We werken bijvoorbeeld voor ministeries, kenniscentra en uitgeverijen. Voor deze organisaties voert DUO-Onderwijs verschillende onderzoeken uit, zoals naar imago, behoeften, thema’s en trends. Ook adviseert het bureau over communicatie, de verbetering van diensten tot aan organisatie- en stakeholdersvraagstukken.” Ten slotte biedt DUO-Onderwijs via haar mediapartners de mogelijkheid om op een relevante en effectieve manier met scholen te communiceren.
Voor DUO-Onderwijs zijn de relaties van scholen belangrijk. “Het zijn vaak de experts op het gebied van bepaalde thema’s. Dat levert een schat aan extra kennis op waarmee we de scholen kunnen versterken.”
Onze mediapartners spelen een belangrijke rol. Via de raden, vakverenigingen, vakbonden, en uitgeverijen heeft DUO-Onderwijs een unieke toegang tot scholen en onderwijsprofessionals. “Wij vertegenwoordigen bijna 70% van de toonaangevende media in het onderwijs. We helpen hen met leden- en lezersonderzoek, het organiseren van evenementen en de ontwikkeling en het management van hun media. Dit doen we voor verenigingen zoals de VO-raad, AOb, CNV, de Vereniging van Leraren in Levende Talen en titels zoals Onderwijsblad, Didactief, Twaalf tot Achttien en Juf en Meester.”
Bij al deze samenwerkingen hanteert DUO-Onderwijs een duidelijk principe. “We selecteren heel kritisch aan de poort,” benadrukt Trimp. “Als wij weten dat het onderwijs niet met een bepaalde organisatie geholpen is, zullen wij er niet voor werken. Alles wat we doen is in het belang van de school, met respect voor het onderwijs en gericht op het versterken van scholen.”
Want hoewel DUO-Onderwijs zich al dertig jaar blijft ontwikkelen, blijft de missie hetzelfde:
Samen versterken we scholen.