DUO Onderwijsonderzoek & Advies is vanaf nu DUO-Onderwijs. Lees meer.

Neem contact met ons op
Neem contact met ons op






    loader
    Bedankt voor je bericht!
    We nemen zo snel mogelijk contact met je op!
    Sluiten
    Vraag een offerte aan
    Vraag een offerte aan







      loader
      Bedankt voor je aanvraag!
      We gaan zo snel mogelijk aan de slag om je aanvraag te behandelen.
      Sluiten
      Download
      Download



        Ik ga akkoord met de privacy statement

        loader
        Je kunt het bestand nu downloaden
        Klik op onderstaande button om de download te starten
        Download bestand

        Gericht verbeteren begint met weten hoe je gezien wordt.

        Waarom kiezen ouders en leerlingen voor jouw school? Hoe zien ze de school en klopt hun beeld eigenlijk wel? Jouw imago is allesbepalend. Niet alleen voor de instroom van nieuwe leerlingen, ook voor het werkgeluk van de medewerkers. Projectleiders Iris, Sofie en Laura van DUO-Onderwijs helpen scholen hun identiteit te versterken en te bouwen aan hun profilering.

        Wat is een imago-onderzoek?

        Steeds meer scholen laten een imago-onderzoek doen. Met zo’n onderzoek brengen we in kaart hoe de buitenwereld, maar ook de eigen medewerkers de school ervaren. Dat doen we niet voor niets: een imago-onderzoek biedt inzicht en geeft richting. Zo kun je achterhalen wat de unieke kwaliteiten zijn van jouw school en waar verbeterpunten liggen. ‘Met een onderzoek zie je zwart op wit wat goed gaat en wat beter kan’, zegt Laura. ‘Dit geeft duidelijkheid. Je kunt als school dan gericht werken aan verbetering.’

        Een goed imago-onderzoek geeft een compleet beeld. ‘We kijken naar verschillende perspectieven’, vertelt Laura. ‘Hoe ervaren medewerkers en leerlingen de school? En hoe zien potentiële ouders en andere externe groepen de school?’

        Het onderzoek combineert vragenlijsten met diepte-interviews. ‘Het gaat niet alleen om wat mensen vinden, maar ook om waarom ze dat vinden’, zegt Iris. De vragenlijsten zorgen voor brede inzichten: je krijgt een overzicht van algemene trends en meningen binnen een grotere groep. De diepte-interviews leveren juist verdieping op: uitgebreide, persoonlijke gesprekken geven inzicht in motivaties, beleving en nuance. ‘Op die manier ontstaat er een compleet beeld dat helpt om te begrijpen wat er precies speelt.’

        Je zou denken: een school weet zelf wel wat haar kwaliteiten en verbeterpunten zijn. Het tegendeel is vaak waar, weten Iris, Sofie en Laura. ‘Het is verrassend dat medewerkers vaak een heel positief beeld hebben van de school, terwijl het beeld van buiten juist tegenvalt. Of precies andersom’, legt Sofie uit. ‘Door de verschillen scherp in beeld te brengen, weet je precies waar de kansen liggen.’

        Waarom een sterk imago ertoe doet

        Deze inzichten maken duidelijk waarom het belangrijk is om het imago van jouw school goed te kennen. Want een sterk imago heeft concrete voordelen. ‘Een positief imago helpt scholen om zich te onderscheiden’, zegt Iris. Leerlingen en ouders vergelijken scholen steeds vaker op sfeer, aanbod en prestaties. Het beeld dat zij van een school hebben, is vaak bepalend voor de schoolkeuze. Maar het imago beïnvloedt niet alleen de instroom van leerlingen. Het raakt ook de sfeer binnen de organisatie. ‘Een positief imago versterkt het gemeenschapsgevoel van medewerkers. Het zorgt voor betrokkenheid binnen de school en draagt bij aan het werkgeluk.’ Zeker met het huidige lerarentekort is dat veel waard.

         

        "Een positief imago helpt scholen om zich te onderscheiden"

        Iris Kleij
        Onderzoeker

        Elk onderzoek is maatwerk

        Om zoveel mogelijk uit een imago-onderzoek te halen, is wel een gedegen aanpak nodig. ‘Elk onderzoek vraagt om maatwerk. Iris vertelt: ‘Iedere school heeft te maken met een eigen team, doelgroep en situatie. Daarom gebruiken we basisvragenlijsten die we kunnen aanpassen aan de specifieke behoeften van de school. Na het onderzoek denken we actief mee over hoe scholen de uitkomsten kunnen interpreteren en toepassen binnen hun eigen context. Scholen ontvangen van ons handvatten en suggesties voor vervolgstappen. Hoe ze die vormgeven, bepalen ze natuurlijk zelf.’

        Sofie illustreert dit met een voorbeeld: ‘Soms heeft een oud incident nog steeds invloed op het imago van een school. Wij helpen dan bij het ontwikkelen van een strategie om dat verleden los te laten en de aandacht te verleggen naar positieve ontwikkelingen. We willen dat scholen niet alleen weten wat ze kunnen verbeteren, we vinden het net zo belangrijk dat ze weten hoe ze die verbeteringen kunnen doorvoeren.’

        Wat vraagt het van de school?

        Een imago-onderzoek vraagt tijd en aandacht. Het is belangrijk dat scholen verschillende doelgroepen betrekken. Iris zegt daarover: ‘Het kan tijd kosten om externe doelgroepen, zoals potentiële ouders of toekomstige leerlingen, te betrekken. Maar het is essentieel om een compleet beeld te krijgen van hoe de school wordt ervaren.’ Scholen staan er niet alleen voor. ‘We zijn er om scholen te ondersteunen. Als de respons tegenvalt, bedenken we samen met de school strategieën om de respons te verhogen. Bijvoorbeeld door gerichte communicatie.’

        Daarnaast moeten scholen openstaan voor feedback. De angst voor kritische bevindingen maakt sommige scholen terughoudend om een imago-onderzoek te laten uitvoeren. Iris snapt dat. ‘Het is begrijpelijk dat scholen huiverig zijn, maar de uitkomsten zijn geen kritiek. Het zijn concrete inzichten waarmee je aan de slag kunt.’ Sofie beaamt dat. ‘We zien vaak dat de resultaten scholen helpen om hun unieke kwaliteiten te ontdekken en die duidelijker uit te dragen. Dat biedt richting voor communicatie, beleid en profilering.’

        ‘Elke school heeft verbeterpunten’, benadrukt Laura. ‘Een onderzoek maakt deze helder en biedt handvatten om stappen te zetten. Scholen die bereid zijn te investeren, bouwen aan een steviger fundament en zetten de deur open voor verbetering.’