DUO Onderwijsonderzoek & Advies is vanaf nu DUO-Onderwijs. Lees meer.

Neem contact met ons op
Neem contact met ons op






    loader
    Bedankt voor je bericht!
    We nemen zo snel mogelijk contact met je op!
    Sluiten
    Vraag een offerte aan
    Vraag een offerte aan







      loader
      Bedankt voor je aanvraag!
      We gaan zo snel mogelijk aan de slag om je aanvraag te behandelen.
      Sluiten
      Download
      Download



        Ik ga akkoord met de privacy statement

        loader
        Je kunt het bestand nu downloaden
        Klik op onderstaande button om de download te starten
        Download bestand

        Van data naar doen: in gesprek met Carmen

        Carmen sloot zich bijna een jaar geleden aan bij het team van DUO-Onderwijs. Vanuit haar achtergrond in sociologie en communicatie brengt ze zowel analytisch vermogen als praktische inzichten mee. Tijdens haar studie Communicatie raakte ze geïnteresseerd in het onderwijs. ‘Onderwijs zou voor leerlingen gelijke kansen moeten bieden in de maatschappij. Het idee dat ik, hoe klein dan ook, kan bijdragen aan goed onderwijs om deze gelijke kansen te creëren, geeft mij energie.’

        Haar tijd bij Hogeschool Windesheim leverde Carmen waardevolle praktijkervaring op: ze begeleidde studenten, ondersteunde docenten en dacht mee over onderwijsontwikkeling. Die praktijkervaring maakte haar nieuwsgierig: wat maakt onderwijs waardevol voor iedere leerling en hoe kun je het verbeteren? Tijdens een voorgaande stage bij een ander onderzoeksbureau ontdekte ze hoe krachtig onderzoek kan zijn als basis voor verbetering. ‘Tijdens mijn stage werkte ik aan verschillende projecten waarbij we samen met klanten en collega’s naar oplossingen zochten. Ik vond het leuk om op die manier mee te denken over praktische vraagstukken en ik wil me hier graag verder in ontwikkelen. Bij DUO-Onderwijs vind ik een unieke combinatie van onderzoek en praktijk, over onderwijs.’

        Ruimte om te leren

        Die match ervaart Carmen inmiddels dagelijks in haar werk. Een van haar kernactiviteiten is het begeleiden van imago-onderzoeken. Daarmee krijgen scholen inzicht in hoe ze worden ervaren door leerlingen, ouders en medewerkers. ‘Wat deze onderzoeken zo waardevol maakt,’ legt ze uit, ‘is dat het niet ophoudt bij het verzamelen en rapporteren van data. We vertalen de uitkomsten naar concrete aanbevelingen waarmee scholen gericht kunnen werken aan verbetering.’

        Wat haar het meeste aanspreekt in haar werk? Het persoonlijke contact wat ze heeft bij het doen van kwalitatief onderzoek in interviews. “Wat mij het meeste aanspreekt in mijn werk is het persoonlijke contact dat ik heb tijdens het doen van kwalitatief onderzoek, in de interviews. In die gesprekken delen betrokkenen [leerkrachten, docenten, directeuren, ouders] hun kennis en ervaringen. Daar leer ik veel van over wat er speelt in het onderwijs. Ik vind het interessant om die informatie te vertalen naar een bruikbaar advies voor onze klanten. Op die manier probeer ik zo goed mogelijk wat er leeft in het werkveld om te zetten in adviezen waar onderwijsinstellingen en leveranciers van het onderwijs iets aan hebben en zo het onderwijs te verbeteren.’

        Carmen kijkt tevreden terug op haar eerste jaar bij DUO-Onderwijs. De beginperiode kan ze zich nog goed herinneren. ‘Het team waarin ik terechtkwam, voelde als een warm bad. Al mijn collega’s waren vriendelijk en behulpzaam. Het gaf me meteen een gevoel van thuiskomen.’ Die open cultuur gaf haar het vertrouwen om te leren.
        ‘Ik vind het belangrijk dat er ruimte is om fouten te maken. Juist daarvan leer je.’

        Dat ze zich snel op haar plek voelde, blijkt wel uit haar eerste weken. ‘Ik mocht al direct zelfstandig interviews doen. Spannend, maar ook fijn. Het vertrouwen van mijn collega’s voelde als een groot compliment en moedigde mij aan om het beste uit mezelf te halen.’

        Van data naar doen

        In de komende jaren wil Carmen zich verder ontwikkelen en vooral blijven leren. ‘Ik wil me graag verbeteren in het geven van praktische adviezen,’ vertelt ze. ‘Het idee dat ik op die manier een bijdrage kan leveren aan beter onderwijs, geeft me veel voldoening.’

        Carmen gelooft in de kracht van onderzoek als middel voor ontwikkeling. Haar advies aan scholen? ‘Blijf kritisch. Het is verleidelijk om op te gaan in de waan van de dag, maar het is essentieel om regelmatig stil te staan bij hoe je ervoor staat. Onderzoek helpt daarbij.’